måndag 25 oktober 2010

Meditation o annat flum..

Vad är egentligen meditation? Och hur kan det vara så bra för människan? Ja , dom frågan har jag ofta fått .
Jag tänkte här att jag ska ta och redogöra lite varför jag mediterar , sen kan ju ni välja att ta till er det o pröva er fram själva eller bara skita i det , men har du kommit hit så tyckker jag du lika gärna kan fortsätta.. du förlorar inte så mycket på det..

Så... ja under hela mitt liv har jag haft väldigt lätt för att "sväva" iväg i tankarna och fundera o planera o fantisera.. jag kunde sitta o dagdrömma hur länge som helst o att somna in på kvällarna har inte alltid varit min favorit sysselsättning... har faktiskt varit inlagd på sjukhus för sömnsvårigheter , gick på mediciner som var dom starkaste "på marknaden" 2 st Nozinan o en Flunitrazepan.. a jag hade ändå svårt att somna in... o somnade jag så sov jag inte speciellt länge.
Mitt liv var kaos, jag såg inget ljus i någon tunnel direkt, men vad som tog mig ur deet helvetet tänker jag inte gå in på här.. funderar på att skriva en bok om det eller börja föreläsa om det ,, men hursom haver . . idag har jag som vi alla ibland har , vissa kvällar som man bara känner att ikväll vetto fan hur jag ska kunna somna ,, o ja ibland så har vi morgonen fylld med liknande tankar " hur fan ska jag orka mig igenom den här dagen" eller hur " hur ska jag få till den här Julen " eller vad ska jag ha på mig idag då ,,fan folk tror väl inte jag äger några kläder. . eller ja.. nii vet själv vad jag är ute efter .. vi har 1000 o åter 1000 tals tankar per sekund som bara bombar vår "värld" .. ja dom är otroligt många tankar o intryck , om man ser varje tanke som Bitar , så tar vi in ca 2 miljoner Bitar per SEKUND i våra sinnen .. men som tur är så är vi utrustade med ett filtreringssystem .. så vi upplever med vårt medvetande ungefär 5-9 Bitar !!!! Vad vi då tar in i våra sinnen kan man ungefär säga är styrt av våra värderingar,syn på oss själva och tidigare upplevelser. Alltså i grunden så är det vi själva som styr vad vi vill uppleva ..trotts att världen där ute tycks BOMBA oss med info om allt möjligt...o vi undrar vad som tagit åt världen o varför o varför vi lever o varför vi ska dö o varför alla andra har ditt o datt o jag inget alls eller bara en påse skit :)

Ja så såg mina tankar ut förut...konstant. Jag var ofta sur o arg o ch skadeglädje var mitt "bästa" o våld var inga problem att betrakta eller bruka som lösning på problem eller energiförbrukning. O när allt vände mot det jag sysslar med nu så kom ju så klart meditation att spela en stor roll , jag hade inga problem med så kallade "vägleda meditationer" (så vidare jag inte störde mig på dialekt e.liknande o blev irriterad) :) usch på mig .. hahah
men när jag skulle sitta själv , med mig själv så blev jag konstant hemsökt av mina "tankar" .. minnen ploppade upp ..situationer som jag skulle gjort annorlunda , jag fantiserade om stordåd o ja ni känner säkert igen er lite i det här.

Att meditera tycker jag är ungefär som att kalibrera ett mätinstrument .. man ställer in hjärnan på rätt kanal , så att man bara tar in det man vill , eller typ den frekvens som man är menad till,, o nu så kan jag tydligt känna när jag har liksom kommit ur frekvens , humöret ändras,, man blir lite rastlös o ja så vidare o vidare . Så när jag mediterar så ser jag det bl.a som att jag ser över vad jag har i min upplevelsevärld som påverkar mig till den grad att jag kommit ur frekvens. När jag "sitter" medmig själv så håller jag mina ögon öppna , sitter rak i ryggen med vänster hand vilandes i höger hand. O bara upplever min andning .. inte styra den .. eller försöka påverka den..utan bara uppleva den . När jag märker att jag tappat min "fokus" på att uppleva min andning så försöker jag "se" vad för tanke som greppade mitt sinne o avlägsnade det från "nuet" . Vad är det för tanke..är det ett minne? Är det en oro inför något? eller något annat.. Vad är det för känsla den "tanken" ger mig ? blir jag arg,ledsen,stressad eller lycklig eller ivrig o rastlös ? när jag rett ut detta försöker jag se om jag kan lära mig något av det hela o så försöker jag återgå till att uppleva min andning , jag har inte blicken fäst vid något .. utan snarare i "tomheten" framför mig , om du vill pröva vad jag menar så sätt tummen mot din hakspets och res upp lill-fingret framför dina ögon .. fokusera din syn på lill-fingret .. o när du har fokus där så för du sakt bort handen och försöker hålla kvar blicken ungefär där lill-fingret nyss befann sig .. du kommer förmodligen "skela" lite .. så slappna av lite lätt , de ska inte vara jobbigt , utan en lätt "skelning" .. ungefär så som Buddha brukar se ut , du vet :)

Efter att ha suttit så här ett tag och tagit hand om sinnet så brukar en väldigt skön avslappnande känsla infinna sig i hela kroppen o ögonen o synfältet blir mjukt o behagligt.. ja man kan uppleva alla möjliga känslor .. då kan man säga att man kalibrerat sig :) detta är en av massor med olika sätt man kan meditera på för att "rensa" sinnet från massa tråkiga eller helt onödiga 5-9 Bitar o lämna plats för nya fräsha :) Jag fick lära mig för några år sedan att dom flesta människor i den civiliserade världen tänker ca 95% samma tankar dag ut o dag in , år efter år. .
känn efter.. vad rörde sig i ditt huvud igår vid den här tiden ?

Jag ska oxå förmedla en liten enkel övning som är super bra att ta ur sig den sista gnuttan tankekraft innan man somnar .

När du ligger ner i sängen så ska du lägga dig på rygg , inget speciellt ,,bara de e skönt..men helst på rygg.
Nu ska du försöka att minnas din dag som varit ..från det att du vaknar o slår upp dina ögon ,, hur du reser dig upp vilken fot du satte ner först .. vad du åt vem du talade med först, vad du sa o hur o vad du tänkte innan .. bryt ner hela din dag som varit i bitar o sekvenser , finner du "luckor" som du inte har ett enda minne från ?
minns du inte vad du sade eller kände eller tänkte ?
Då kan man säga att du i den stunden var Omedveten om vad som hände i ditt liv o du med ditt Jag hade inte kontrollen utan du lät allt ske via autopilot. Att göra denna övning på natten kräver mycket energi .. för du måste vara väldigt koncentrerad för att få allt från början till slut , för du ska inte hoppa runt utan allt ska flöda från du vaknar tills du ligger där du ligger när du gör övningen.

Att göra den här övningen belyser hur vi lever vårt liv och om man vill ha med hela sin dag i sin medvetenhet så är det dags att börja leva medvetet. TA HAND OM DIG SJÄLV , upplev varje minut , försök att känna när du är i en sekvens ..som om du lever en film som du själv regisserar, då kan du medvetet välja hur DU vill ha det .


ja öö så här blev det skrivet denna gång.. vet inte om jag kanske tappade tråden där men jag hoppas ni gillar det ni läst :)
ha en fantastisk dag

andas som du gör o njut av ditt liv , även om de ibland suger ,, men kom ihåg .. du väljer alltid själv vad du vill ha o inte ha ,, så är det , du är en fri människa .. vare sig du vill det eller inte .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar