torsdag 8 september 2011

Dagbok.. jag funderar på att börja skriva en dagbok om mina dagar ..
Men oftast när jag sitter och ska skriva om mina dagar så märker jag att alla ting jag vill skriva om är saknaden av min lilla dotter.. o jag slås då av känslan att jag inte ska skriva om det, rädslan att jag begår ett misstag i att skriva om min saknad efter mitt barn slår mig i magen så jag nästan tappar andan.
Misstaget jag är rädd för att begå är att det ska vara fel på något sätt och att det ska användas emot mig i framtiden av dom som finner stort intresse i att jag inte ska få träffa min dotter.

Men nu ikväll så har jag bestämt mig att jag tänker skita i det. Jag vet att jag skriver dom här orden för att rulla igång en boll åt ett håll som känns så rätt i min kropp att jag får som fjärilar i magen. Jag har idag talat med min advokat om att försöka nå fram på något sätt nå fram med något till min dotter..vad som helst.. hon fyller nämligen 10 år snart..mindre än 1 månad kvar.
Jag minns våren då jag var förkrossad av vad som hände men jag hade då ändå någon sorts känsla av hopp inom mig för jag visste att jag snart skulle få komma till förberedande förhandlingar i tingsrätten ang. Umgänge o vårdnad och att hoppet om att snart få träffa mitt barn var starkt,, ganska snabbt insåg jag att det inte skulle bli så.. motståndet och processen att hålla mig borta från mitt barn var bortom greppbar verklighet en vecka senare kom brevet som talade om för mig att det ansågs vara bäst för flickan att inte ha umgänge med sin far och att man istället skulle utföra en vårdnadsutredning... nu för inte så länge sedan så fick jag beskedet att det är kö på vårdnadsutredarna och att jag får nog räkna med att det inte kommer startas någon utredning förens efter nyår. Tills dess ska jag tydligen bara sitta här och vänta..
Finna mig i att det ska vara så här.. min dotter lever just nu utan sin far , och hennes far lever utan sitt barn.
Det är traumatiskt och ibland brister jag ... att se en bild på svampbob eller att arthur och minimojerna har bio premiär eller att idol börjar igen på tv kan bli som en rostig kniv som vrids om i mitt hjärta. Just nu skulle jag kunna offra mitt liv för att få tillbringa en enda dag med henne... Jag skulle kunna förlåta vem som helst för vad som helst ,, bara jag kan få vara en del i min dotters liv.

Jag vet att min dotter går igenom samma sak som jag nu .,, mamman berättade nämligen det under förhandlingarna i tingsrätten.. men hon ville få det till att jag varit så dum mot mitt barn så att det var därför hon inte kunde se foton på mig eller höra talas om mig.. inte för att hon saknar sin far och att det som händer henne nu gör lika ont som det hör i mig. Detta kallas för trauma och det är ungefär samma sak som händer med oss , som när någon förlorar en nära anhörig ,, minnen o liknande som man associerar med den man förlorat skär i hjärtat och sorg väcks inom människan. Detta kan man ”läka” och lära sig acceptera.. om man sysslar med sorgbearbetning och att man har sorg för någon som har gått bort !

Men du min vän som läser detta .. hur läker man det när den man sörjer och saknar finns vid liv ?

Dom känslomässiga och själsliga banden mellan barn och föräldrar försvinner aldrig.. men banden kan bli slitna och naggade av sorg och saknad...

Endast kärlek och sanning kan reparera dom banden.
Och den kärleken och sanningen finns så därför kommer jag aldrig att ge upp och vika mig en millimeter i det här.

Inga materiella ting eller artificiell ”kärlek” kan dölja traumat i att sakna sitt blod och det som är den andra halvan av ens hjärta.

Tack för att du läser. <3

2 kommentarer:

  1. Ronny, min flyktiga vän,
    Det smärtar mig djupt att läsa det du skriver, din smärta känns i texten och du har ett sätt att skriva som "går igenom"...
    Jag ska inte skriva att jag vet vad du känner, inte heller förstår, inte heller kan ens sätta mig in i det men jag kan skriva att det finns något som heter tid - och tiden är ofta "rättvis". Den finns där och om man vågar lita på tid som kommer - kan det ge tröst, att veta att din dotter ska leva minst 70 år till och vid något stadium i livet kommer hon att söka, vilja få svar, veta precis vad som hände när hon var barn...
    Din smärta är påtaglig, din kärlek är starkare och med små enkla medel, sms eller brev eller små meddelanden visa att du finns vid hennes sida.. dom finns kvar, som gamla brev på vinden, när hon får möjlighet att söka sina rötter. Din styrka och din kärlek är din säkra farkost som kommer att ta er över stormiga hav och att ni tillsammans kommer att hitta den närhet och kärlek, som du nu vill ha, men som kommer senare - och därför starkare. Ha hopp, håll dig till sanningen och om breven inte får skickas eller kommer fram - skriv dem för dig själv, lägg dem i din egen brevlåda. De kommer att vara mycket viktiga en dag - tro mig! Vackla inte, ha stenhård tro på att din kärlek kommer att föra dig samman med dem du älskar.

    SvaraRadera
  2. Fortsätt kämpa Ronny. Och dokumentera! När livet snurrar på det där viset är det bara bra om du skriver ner dina tankar, dokumenterar dina försök till umgänge. För en dag kommer du att komma upp i rätten och då måste du bevisa att du verkligen försöker få umgänge med din dotter och att mamman hindrar dig. Om inte annat kommer din dotter att lära sig googla snart och om hennes mamma vinner det här så kommer hon kunna läsa din sida av historien och kanske ta kontakt. Din dotter är stor nog att kunna få säga sin mening i rätten men om hon blir hjärntvättad hemma så kommer hon ha en felaktik syn på eran relation. Jag vet inte mycket om ert fall och hur saker och ting gått till väga men den ena föräldern har inte rätt att hindra den andra från att träffa barnet om man har gemensam vårdnad. Det är egenmäktighet med barn. http://sv.wikipedia.org/wiki/Egenm%C3%A4ktighet_med_barn Har ni inget intermistiskt beslut??!

    SvaraRadera